INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
BAHASA MELAYU TAHUN 1
Kelas
: 1 Cemerlang
Tarikh:
28.3.2012
KEMAHIRAN
|
Mendengar
dan Bertutur
|
BAND
|
1
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Mengetahui
asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis.
|
DISKRIPTOR
|
B1DT1
Menulis
huruf, suku kata dan perkataan
|
EVIDENS
|
B1DT1E1
Menulis
huruf, suku kata dan perkataan
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Bahan
Lembaran
kerja
Langkah
–langkah pentaksiran:
§
Murid mewarnakan suku kata dan menulis
perkataan
|
B1 DL1 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : _________________________ Tarikh :_________
Kelas : 1 ___________
ARAHAN : 1. Guru
perdengarkan beberapa bunyi.
2. Murid mengajuk bunyi yang didengar.
Bil
|
Bunyi yang diperdengarkan
|
Tandakan (√) jika murid mengajuk dengan
betul.
|
1.
|
Mengetuk pintu
|
|
2.
|
Jam loceng berdering
|
|
3.
|
tiupan wisel
|
|
4.
|
Kucing mengiau
|
|
5.
|
Burung berkicau
|
PANDUAN
PELAKSANAAN AKTIVITI PENTAKSIRAN
·
Guru perdengarkan beberapa
bunyi yang dihasilkan daripada rakaman atau yang diajuk oleh guru.
·
Guru bimbing murid mengajuk
bunyi tersebut,kemudian barulah mula mentaksir keupayaan murid.
·
Guru boleh juga menggunakan
satu senarai semak sahaja
·
Tandakan √ sekiranya murid
menguasai pada petak di atas.
|
B1 DL1 E2
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
ARAHAN
: 1.
Murid melakukan aktiviti seperti dalam buku teks di
muka surat 3.
2. Murid menentukan arah bunyi alat muzik yang
dimainkan.
PANDUAN
PELAKSANAAN AKTIVITI PENTAKSIRAN
·
Minta
murid melakukan aktiviti seperti situasi di atas.
·
Seorang
murid ditutup matanya dan diminta
menentukan arah bunyi yang dibunyikan oleh rakannya.(ulang aktiviti
dengan murid yang berlainan.)
·
Tandakan √ sekiranya murid menguasai pada
petak di atas atau pada senarai semak.
|
B1 DB1 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan
:
Murid dikehendaki membunyikan huruf vokal dan
menamakan huruf konsonan.
1.
Bunyikan huruf vokal
2.
Namakan huruf konsonan
PANDUAN PELAKSANAAN
AKTIVITI PENTAKSIRAN
·
Minta
murid membunyikan huruf vokal dan
konsonan yang dipamerkan dalam bentuk jadual atau kad imbasan.
·
Guru
juga boleh menggunakan menjalankan pentaksiran semasa ujian saringan Linus.
·
Tandakan
√
sekiranya murid menguasai pada petak di atas atau pada senarai semak.
|
B1 DB1 E2
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan :
Minta murid mengeja dan membatang suku kata terbuka
dan suku kata tertutup.
1.
Mengeja
dan membatang suku kata terbuka
1.
Mengeja dan membatang suku kata tertutup
PANDUAN
PELAKSANAAN AKTIVITI PENTAKSIRAN
·
Minta murid mengeja dan
membatang suku kata yang dipamerkan dalam bentuk jadual atau kad imbasan.
·
Guru juga boleh menggunakan
menjalankan pentaksiran semasa ujian saringan Linus.
·
Tandakan √ sekiranya murid
menguasai pada petak di atas atau pada senarai semak.
|
B1 DB1 E3
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan: Baca perkataan yang
ditunjukkan .
1.
Membaca perkataan yang ditunjukkan ( kad
imbasan)
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
INSTRUMEN PENTAKSIRAN
STANDARD PRESTASI
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
ARAHAN
: Bercerita tentang peristiwa - Sambutan Hari Guru di Sekolah.
kerusi
|
kereta
|
susu
|
meja
|
gunting
|
baju
|
ayah
|
nenek
|
adik
|
pensel
|
gam
|
kertas
|
PANDUAN
PELAKSANAAN AKTIVITI PENTAKSIRAN
·
Minta
murid membaca perkataan yang ditunjukkan dalam kad imbasan.
·
Guru juga
boleh mentaksir menggunakan kata nama
lain yang sesuai dengan tema semasa.
·
Tandakan √ sekiranya murid menguasai pada
petak di atas atau pada senarai semak.
|
B1 DT1 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan
: Salin semula huruf pada garisan yang
disediakan.
B
|
E
|
K
|
m
|
Q
|
d
|
R
|
p
|
g
|
PANDUAN
PELAKSANAAN AKTIVITI PENTAKSIRAN
·
Guru
menunjukkan cara menulis huruf kecil dan huruf besar a – z dengan cara yang betul.
·
Murid
menyalin huruf dengan betul .
·
Tandakan √ sekiranya murid menguasai pada
petak di atas atau pada senarai semak
|
B1 DT1 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan
: Warnakan suku kata dan tuliskan
perkataanya.
|
|||||||||
|
|||||||||
3.
|
|||||||||
4.
|
|||||||||
5.
|
B1 DT1 E1
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan
: Tulis perkataan berdasarkan gambar.
1.
|
2.
|
3.
|
|||||||||
4.
|
5.
|
6.
|
|||||||||
PANDUAN
PELAKSANAAN AKTIVITI PENTAKSIRAN
·
Guru menunjukkan cara menulis
pekataan dengan cara yang betul.
·
Murid menyalin perkataan yang
dipamerkan di hadapan kelas .
·
Tandakan √ sekiranya murid
menguasai pada petak di atas atau pada senarai semak.
|
B2
DL1 E2
|
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan:
Dengar dan sebut semula.
tuala
|
seluar
|
paip
|
murai
|
sungai
|
rantai
|
Langkah pentaksiran:
·
Meminta murid menyebut perkataan yang
terdapat pada kad perkataan .
·
Guru meminta murid menyesuaikan kad perkataan
dengan gambar .
B2
DL1 E2
|
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan: Nyanyikan lagu
LOMPAT SI KATAK
LOMPAT
Lompat si katak
lompat
Lompat dalam perigi
Cepatlah adik cepat
Cepat bangun
pagi-pagi
Lompat si katak
lompat
Lompat dalam perigi
Cepatlah adik cepat
Pergi mandi gosok
gigi
B2 DB1 E1
|
Langkah pentaksiran:
·
Guru memperdengarkan lagu dan
meminta murid menyanyi bersama-sama.
·
Murid menyanyi lgu yang telah
diperdengar.
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN : Baca perkataan di bawah dengan betul.
syiling
|
loceng
|
bangau
|
nyanyi
|
tuala
|
khemah
|
Langkah
pentaksiran:
·
Minta murid membaca kad perkataan
·
Murid menyesuaikan gambar dengan perkataan.
|
B2 DB1 E2
|
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN : Baca dan padan gambar di bawah.
Adik guna tuala lap badan.
|
Kakak
menyidai kain.
|
Bunga
ros berbau harum.
|
Kerbau
membajak sawah.
|
Puan
Devi suka main piano.
|
Langkah
pentaksiran:
·
Minta murid membaca kad ayat
·
Minta murid memadankan gambar dengan ayat yang betul.
|
B2 DT1 E1
|
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN : Baca
perkataan dan tulis di bawah gambar yang betul.
radio
|
rebana
|
cincin
|
kuda
|
syiling
|
sotong
|
4
|
5
|
6
|
1
|
2
|
3
|
Langkah pentaksiran:
·
Minta murid membaca kad perkataan yang dipamer.
·
Minta murid menulis perkataan pada gambar yang diberi
pada lembaran kerja.
|
B2 DT1 E2
|
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN : Salin semula ayat di bawah dengan
meletakkan tanda baca yang betul..
1. bapa
ali membaca surat khabar
2. adik bermain di padang
3. kakak minum jus limau
4. ibu miza masak gulai ikan
5. haris menonton televisyen
Langkah
pentaksiran:
·
Minta murid menulis semula ayat yang diberi dengan
meletakkan tanda baca yang betul.
|
B3 DL 1E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN :
Jawab soalan berdasarkan gambar di bawah.
LANGKAH PENTAKSIRAN:
Contoh
soalan guru :
1.
Apakah yang
Azmi sedang buat ?
2.
Di manakah
ayah membuang kaca yang pecah itu ?
3. Ibu memakai apa semasa mengangkat periuk
yang panas itu ?
4. Mengapakah Azmah mencuci
pinggan-pinggan itu ?
5. Mengapa kita perlu membersihkan rumah ?
|
B3 DL 1E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN : Melakonkan
watak ( Permainan Sampul Beracun )
Bunyi bayi menangis
|
Eja dan sebut perkataan kertas, kentang dan
menari
|
Tulis tiga cara menjaga kebersihan diri
|
Mengucap terima kasih kepada rakan yang
membantu
|
Menyanyikan Lagu Nenek Si Bongkok 3
|
Tiru
|
Sila susun buku di atas rak buku
|
Mengayakan orang bisu marah
|
LANGKAH PENTAKSIRAN:
diberhentikan, murid yang
memegang sampul surat akan
membuka dan melakonkan
aktiviti seperti yang ditulis
dalam sampul surat.
|
B3 DB 1E1
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN :
Baca ayat tunggal dan ayat majmuk di bawah dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
1.
Nabilah dan rakan-rakannya beratur di padang
sekolah.
2.
Mereka
melakukan senaman bersama-sama.
3.
Mereka
mengambil alatan seperti bola dan
gelung rotan.
4.
Nabilah
mengambil bola lalu membalingnya
dengan berhati-hati kepada Firdaus.
5.
Nabilah berasa
gembira kerana dapat bermain
bersama-sama kawannya
LANGKAH
PENTAKSIRAN:
1. Guru minta
murid membaca ayat tunggal dan majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
B3 DB 1E2
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN :
Baca dan fahami ayat tunggal dan ayat majmuk di bawah .
1.
Danish simpan buku dalam laci.
Danish
simpan pensel dalam laci.
Danish
simpan buku dan pensel dalam laci.
2.
Firdaus pakai selipar semasa bermain
di padang.
Firdaus pakai kasut semasa bermain di padang.
Firdaus pakai selipar atau kasut semasa bermain di padang ?
3.
Faiz bukan berjalan.
Faiz
berlari.
Faiz bukan
berjalan tetapi berlari.
LANGKAH
PENTAKSIRAN:
1.
Guru minta
murid membaca ayat tunggal dan ayat majmuk.
2.
Guru
bersoaljawab dengan murid untuk menguji fahaman murid.
3.
Guru minta murid melakukan aktiviti berdasarkan ayat majmuk.
|
B3 DT 1E1
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN :
Lengkapkan ayat berdasarkan gambar dan perkataan.
wisel
|
hentian
bas
|
papan tanda
|
melintas jalan
|
Pengawal
lalu lintas
|
lintasan
belang
|
1.
Nadia menunggu
bas sekolah di _________________________.
2. Kenderaan
berhenti ketika murid _______________________.
3.
Murid –murid
melintas jalan di _________________________.
4. ________________________membantu
murid melintas jalan.
5.
Pengawal lalu
lintas menggunakan __________________ dan __________ untuk membantu murid-murid melintas jalan.
LANGKAH PENTAKSIRAN:
|
B4 DL1 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Bina dialog
berdasarkan gambar.
Situasi 1
Situasi 2
Langkah Pentaksiran:
.
1. Guru menunjukkan gambar
2.
Dua orang murid
dipilih untuk menuturkan dialog berdasarkan gambar.
|
B4 DL1 E2
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Dengar, faham dan
respons.
Apa
khabar, Maria?
|
Kakak,
ini kawan karib saya. Namanya Maria.
|
Khabar baik,
kakak.
|
Langkah
Pentaksiran:
1.
Beri gambar dan
murid baca.
2.
Beri satu situasi
lain dan sebutkan dialog
Contoh.
-
Meminjam barang
daripada abang atau kakak
|
Saya sedang membaca buku,
abang.
|
Adik,
apakah yang sedang kamu buat?
|
B4 DL1 E3
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN
STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
ARAHAN : Mari Berlakon.
Sama-sama hebat
Mawar :
Matahari, lihatlah badanku yang merah.
Taman ini tidak akan cantik tanpa aku.
Matahari : Jangan
terlalu angkuh, Mawar. Aku hebat
Seperti kamu juga. Badan aku cantik juga.
Mawar : Badan
kamu memang cantik, Matahari.
Kamu tidak boleh melawan bauku yang harum.
Matahari : Cuba kamu
lihat badanku yang besar dan
kelopakku yang kuning ini. Aku kelihatan amat
berseri di taman ini.
Kupu-kupu :
Mawar, Matahari, jangan bergaduh. Kamu
berdua memang cantik. Taman ini telah menang
dalam pertandingan taman tercantik kerana kamu
berdua.
Langkah
Pentaksiran:
1.
Murid baca dialog.
2.
Murid diminta melakonkan
semula dialog di hadapan kelas.
3.
Guru boleh menyuruh murid memegang gambar atau bahan
maujud semasa lakonan dijalankan.
|
B4 DL2 E1
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN
STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Mari baca dan ceritakan.
Berkelah
di Pantai Teluk Kemang.
Hujung minggu yang lalu, saya
dan keluarga berkelah di Pantai
Teluk Kemang, Port Dickson.
Kami membawa bekalan makanan
dan minuman ke sana.
Kami juga membawa pakaian mandi dan
pelampung. Selain
itu, saya juga membawa buku
bacaan. Adik saya pula membawa
barang mainan.
Air laut yang membiru dan pohon yang
menghijau
sangat cantik dipandang. Di
sana, kami mandi-manda. Sungguh
seronok berkelah di sana. Semua
ini menjadi kenangan indah buat
saya.
Langkah
Pentaksiran:
1.
Murid baca petikan.
2.
Bersoal jawab tentang teks.
3.
Murid diminta menyampaikan cerita berdasarkan pengalaman sendiri.
Contoh:
pengalaman murid pergi berkelah.
|
B4 DB1 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Mari membaca dan
fahamkan.
Aku
Sebuah Basikal
Namaku
Juara. Aku berwarna hitam . Aku diperbuat daripada
besi.
Tubuhku kuat dan lasak.
Aku
tinggal bersama-sama keluarga Anas di Taman Melati. Anas ialah tuan aku. Anas
menjagaku dengan baik. Dia menunggang aku dengan cermat dan berhati-hati.
Aku
membawa Anas ke kedai. Aku juga selalu membawa Anas ke taman untuk bersiar-siar
dan bersenam. Badan Anas akan berpeluh setiap kali dia mengayuh aku.
Lengkapkan jadual.
Maklumat
|
Jawapan
|
Nama
|
|
Warna
|
|
Bahan
diperbuat
|
|
Nama tuan
|
|
Tempat
tinggal tuan
|
Langkah Pentaksiran:
1.
Murid baca teks.
2.
Bersoal jawab tentang teks.
3.
Murid melengkapkan jadual.
|
B4 DT1 E1
|
INSTRUMEN PENTAKSIRAN
STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Susun semula perkataan supaya menjadi ayat yang betul . Tulis
semula ayat dengan kemas.
memimpin
|
jalan
|
Ali
|
Pak Husin
|
melintas
|
Kassim
|
anak
kucing
|
menyelamatkan
|
itu
|
menolong
|
Mereka
|
Fuad
|
kereta
|
menolak
|
Langkah
Pentaksiran:
1.
Murid menyusun perkataan.
2.
Ayat ditulis semula dengan kemas.
|
B5DT1E1
|
INSTRUMEN
STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Bina ayat tentang kegunaan
barang terpakai.
Fikir dahulu sebelum buang
BAHAN
|
APA
YANG HENDAK DIBUAT
|
AYAT
|
BOTOL
|
Bekas
bunga
Bekas
barang
|
|
Bekas
simpanan
|
||
Bunga
|
||
TIN
|
Tabung
|
Panduan Pelaksanaan
Aktiviti Pentaksiran:
1. Bimbing murid berbicara untuk menyampaikan
maklumat tentang kegunaan barang terpakai.
2. Murid berbincang dalam
kumpulan untuk menulis maklumat dan menyampaikannya secara bertatasusila.
B5DL1E1
|
INSTRUMEN
STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Arahan: Mari bercerita.
Cuti sekolah yang lalu, Kamal bersama
keluarganya telah berkelah di Desaru.
Sebelum bertolak, ibunya Puan Rohani menyediakan bekalan makanan yang
hendak dibawa. Ayahnya, Encik Roslan
memeriksa kereta supaya berada dalam keadaan yang selamat untuk dipandu.
Suasana di tepi pantai sungguh indah
dan nyaman. Selepas makan, Kumar dan
abangnya mandi di tepi pantai itu. Kamal
berasa seronok dapat mandi di kawasan pantai yang bersih. Ibu dan ayahnya tersenyum gembira melihat
Kamal dan abangnya.
Apabila petang, mereka pun pulang ke
rumah. Kamal berasa puas dan mengajak ayah dan ibunya datang lagi pada cuti
sekolah nanti.
Panduan
Pelaksanaan Aktiviti Pentaksiran
1. Murid melihat gambar dan berbincang tentang
gambar.
2.Guru menyampaikan cerita berdasarkan teks
3. Minta murid menyampaikan semula cerita yang
didengar dengan tepat menggunakan ayat sendiri.
B5DB1E2
|
INSTRUMEN
STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Baca cerita di bawah
ini. Senaraikan perkataan berimbuhan
akhiran –an
dan –i.
Hafiz murid Tahun Satu Bijak Sekolah
Kebangsaan Maju Jaya. Pagi-pagi lagi,
Hafiz sudah bersiap untuk ke sekolah.
Selepas sarapan, Hafiz
bersalam-salaman terlebih dahulu dengan
ibu dan ayahnya.
Rumah Hafiz jauh dari sekolah. Dia ke sekolah dengan menaiki bas. Apabila bas sampai, dia berhati-hati. Dia menunggu sehingga bas berhenti. Kemudian
barulah dia menaiki bas itu.
Hafiiz bawa bekalan makanan dan minuman yang disediakan oleh ibunya. Waktu
rehat Hafiz makan di kantin. Selepas makan, Hafiz gunakan waktu lapang
untuk membaca. Hafiz tidak pernah bawa mainan ke sekolah. Hafiz selalu mendapat pujian dari guru-guru. Dia seorang budak yang baik.
Perkataan
berimbuhan:
-an
|
-i
|
Panduan
Pelaksanaan Aktiviti Pentaksiran:
1. Perkenalkan perkataan akhiran –an dan –i.
2. Baca
petikan dan bimbing murid mencari perkataan berimbuhan –an dan –i.
3. Bimbing
murid membina ayat menggunakan perkataan berimbuhan –an dan –i.
B5DB1E1
|
INSTRUMEN
STANDARD PRESTASI BAHASA MALAYSIA
TAHUN
1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Nyatakan aktiviti yang
dilakukan di dalam gambar.
1. …………………………………………….
…………………………………………………
2. ………………………………………………………………………………………………..
3. ………………………………………………………………………………………………..
4. ………………………………………………………………………………………………..
Panduan
Pelaksanaan Aktiviti Pentaksiran:
1. Lihat gambar dan bincangkan.
2. Baca kad ayat.
3. Salin semula ayat dengan betul.
B5DT1E2
|
INSTRUMEN
STANDARD PRESTASI BAHASA MALAYSIA
TAHUN
1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Lengkapkan cerita
menggunakan ayat yang betul
FRASA NAMA(FN)
|
FRASA NAMA(FN)/FRASA
KERJA(FK)
|
|
Amin
dan keluarganya
|
suka
bercucuk tanam.
|
|
Mereka
|
||
menggembur
tanah.
|
||
menyiram
sayur-sayuran.
|
||
Amin
|
||
sedang
berbuah.
|
||
hidup
subur.
|
Salin
semula cerita dalam bentuk perenggan.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Panduan
Pelaksanaan Aktiviti Pentaksiran
1.Terangkan bentuk ayat berpola FN tFN dan FN t
FK
2.Bimbing murid bina ayat berpola berdasarkan
gambar.
B6 DL1E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN :
Menyampaikan cerita berdasarkan gambar.
AYAM
DAN ITIK YANG TAMAK
Langkah
Pentaksiran:
·
Guru mempamerkan gambar bersiri “Ayam dan Itik yang Tamak”.
·
Guru bersoal jawab tentang gambar.
·
Murid menyampaikan cerita yang mengandungi
nilai murni dengan penuh keyakinan, kreatif dan berupaya mempengaruhi rakan.
|
B6DB1
E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MELAYU
TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN: Baca petikan cerita di bawah dan
ceritakan semula isi cerita dengan
menggunakan ayat sendiri secara berurutan dan betul.
Lobo seekor anak gajah. Lobo tinggal
bersama dengan ibunya di dalam hutan. Lobo
nakal. Dia suka bermain jauh ke dalam hutan. Pada suatu hari, Lobo
tersesat. Lobo berasa amat takut. Dia menangis sambil memanggil ibunya.
Ibu Lobo terdengar sayup-sayup suara anaknya. Ibunya segera mencari
Lobo. Akhirnya, ibu Lobo berjaya menemuinya. Sejak hari itu, Lobo tidak nakal
lagi. Dia berjanji tidak akan bermain di tempat yang jauh-jauh lagi.
Langkah Pentaksiran:
·
Minta murid membaca petikan cerita.
·
Murid
menceritakan semula isi cerita yang dibaca.
|
B6
DT2 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN :
Tulis semula petikan dengan ejaan yang betul.
Aizat ade seekor kuccin. Kucing
itu barname Comel. Comel sagat manje dengan Aizat. Aizat suka bermaen-maen
dengan Comel. Pada suatu hare, seekor ular teloh masuk ke dalam rumeh
Aizat. Ketika itu Aizat sedeng tidor. Comel mengiao dengan kuet lalu
menerkem ular itu. Aizat terjage. Comel teleh berjaya menyelametkan ngawa
Aizat.Aizat semakin sayong akan Comel.
|
Tulis semula petikan dengan ejaan
yang betul.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Langkah Pentaksiran:
·
Murid membaca petikan tersebut.
·
Murid mengenal pasti dan menggariskan
perkataan yang salah
·
Murid mengedit petikan dengan membetulkan
kesalahan ejaan .
|
B6 DT1 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
ARAHAN :
Tulis petikan dengan ejaan yang
betul.
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_________________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Langkah
Pentaksiran:
·
Bersoal-jawab tentang gambar .
·
Mencatat isi penting.
·
Murid bina cerita pendek tentang seekor kucing.
|
B6
DL2 E1
|
INSTRUMEN
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA
MALAYSIA TAHUN 1
Nama : ___________________ Tarikh:__________
Kelas : 1 _________
Menulis
kad ucapan Selamat Hari guru
|
16hb.
Mei – Hari Guru
|
Sambutan
Hari Guru di dalam kelas
|
Guru
memotong kek sempena Hari guru
|
Mengucapkan
Selamat Hari guru
|
Semua murid gembira
|
Langkah
Pentaksiran:
·
Guru mempamerkan gambar bersiri -
Sambutan Hari Guru .
·
Murid
bercerita tentang peristiwa - Sambutan
Hari Guru .
|
No comments:
Post a Comment