Sunday 23 September 2012

BMM3106


 
 Persediaan Mengajar Bahasa Melayu Tahun 1 (KSSR)

Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 1 Cemerlang
Tarikh : 01 Ogos 2012
Masa :  8.15 - 9.15
Hari : Isnin
Tema : Keluarga
Tajuk : Sayang Ayah
Bil.Murid : 35 orang
FOKUS UTAMA,
 
Standard Kandungan
2.1 : Asas membaca dengan sebutan yang betul
Standard Pembelajaran,
2.1.3 : Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul
FOKUS SAMPINGAN
Standard Kandungan
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas
Standard Pembelajaran
3.2.3 : Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dengan tulisan yang kemas.
 
Objektif : Pada akhir pengajaran murid dapat ,
i)     Mengeja sekurang-kurangnya 8 daripada 10 suku kata tertutup dengan sebutan yang betul
ii)    Membatang sekurang-kurangnya 5 daripada 10 suku kata tertutup dengan sebutan yang betul
iii)     Menulis 5 daripada 10 perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan tulisan yang kemas.
Pengisian Kurikulum
      i)             Imu  : Pendidikan Moral,Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Seni Visual
ii)            Nilai : Kasih saying,hormat-menghormati,Bersyukur
KBT     
 KB    : Menghubungkait/Mencirikan/Mengecam
 BCB  : mendengar dengan berkesan
 KP    : Naturalis
Sistem Bahasa
Tatabahasa : Kosa kata –Datuk,Ayahanda,adik,opah
                       Kata nama am – sarapan,jam,pensel
Media – Kad suku kata,kad gambar,lembaran kerja
Pengetahuan sedia ada
EMK : kreatif,inovatif dan keusahawanan
Murid : murid biasa menunjukkan kasih saying kepada ayah dan ibu
 

Langkah/Masa

Isi Pelajaran

Aktiviti

Catatan

Set induksi

(5 minit)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Keratan gambar ayah

1.    Murid diedarkan sebuah kotak yang mengandungi keratan gambar

2.    Murid diminta menepuk tangan semasa kotak diedarkan.

3.    Murid akan mengambil keratan apabila kotak berhenti di hadapannya

4.    Murid yang mengambil keratan dikehendaki mencantumkannya menjadi gambar yang lengkap iaitu gamba ayah

5.    Murid dibawa kepada tajuk Sayang Ayah

 

Kotak Ajaib

 

KP : Kinestetik muzik

 

 

KBT : KB- memadan,

mencantum

 

Langkah 1

(15 minit)

 

 

 

 

 

 

 

2.    Kad suku kata tertutup

 


tuk



dik



pan


mak
 

 

 


3.   
nek




yah


dik


tuk


pal


mak


sam
Pokok suku kata


 

1.      Murid dibimbing  menyebut  suku kata tertutup

2.Murid mengeja suku kata tertutup berpandukan kad suku kata yang di tampal pada pokok suku kata.

3.Murid secara bergilir-gilir mengeja dan membatang suku kata tertutup.

4.Murid mengeja dan membatang suku kata yang di tunjukkan oleh guru secara rawak.

 

BCB : bacaan intensif.

Langkah 2

(8 minit)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Langkah 3

(10 minit)

Rujuk Lampiran 1 :

Gambar Keluarga

 

 

·         Perkataan yang mengandung suku kata tertutup


datuk




nenek


emak


adik


epal


ayah
 

 

 

 


 Contoh soalan:

·         Apakah yang dapat kamu lihat di dalam gambar.Jawapan : datuk,ayah,adik,sampan

·         Siapakah yang membaca surat khabar.Jawapan: datuk

·         Siapakah yang sedang menjahit.Jawapan : Nenek

 

Contoh : ayah,datuk

 

Contoh :


epal




datuk


 

 

 

 

 

 

 

 


Kad perkataan


ayah




sampan


pensel


datuk
 

 

 

 

 

 

 


Kad gambar


Buah epal




datuk


1.    Murid diminta melihat carta gambar tunggal yang ditunjukkan oleh guru.

 

2.    Murid bersoal jawab tentang gambar tersebut

 

3.    Murid menjawab soalan berdasarkan gambar tunggal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.    Murid mengeja dan membatang perkataan yang mengandungi suku kata tertutup yang berwarna di dalam gambar. Beberapa orang murid diminta membaca perkataan yang terdapat di dalam gambar.

 

1.    Murid diminta memadankan perkataan berdasarkan gambar tunggal yang dilekatkan di papan hitam.

2.    Murid-murid diminta membaca perkataan secara kuat.

3.    Setelah aktiviti memadan selesai murid membaca perkataan secara latih tubi

4.    Semua murid membaca perkataan secara latih tubi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KB :

menjana idea,

mengecam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BCB : bacaan intensif

 

 

 

 

 

 

KB : memadan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BCB : bacaan intensif

 

 

 

Langkah 4

(5 minit)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Langkah 5

(15 minit)

 

 

 

 



Lembaran kerja

 

Rujuk Lampiran 2

 

Contoh,Pilih suku kata di atas dan lengkapkan perkataan berdasarkan gambar dibawah

 


Pen_ _ _




Sam_ _ _


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Pentaksiran

    

Contoh perkataan : ayah, sampan, emak, datuk,nenek

 

 

 

 

 

 

 

Rujuk Lampiran 3

 


yaha
Contoh                = ayah

 


mkea
                           = emak

 

 

 

 

1.    Murid-murid diedarkan dengan lembaran kerja

2.    Murid diminta melengkapkan perkataan dengan suku kata tertutup dengan tulisan yang kemas dan betul berdasarkan gambar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Murid diminta dengar dengan teliti perkataan yang akan disebut oleh guru.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Murid diminta menyusun huruf di dalam lembaran kerja dan menulis menjadi perkataan yang betul.

 

 

KP : Interpersonal

 

 

KB : menghubungkait

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BCB : mendengar dengan berkesan

 

 

 

 

 

 

KB : mengelas,

mencirikan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Penutup 

(2 minit)

 

 

 

    Pemulihan,

Suku kata tertutup

 


dak

ram

Kat

Ram

tah

dak

Ram

Bun

Kat

dak

Bun

tah

 

Arahan : warnakan suku  kata

         Contoh : Biru       -  dak

    Merah   -  kat

                          Hijau     -  ram

   

Pengayaan

Rujuk lampiran 4

Permainan bahasa :

Teka silangkata

 

Arahan : warnakan perkataan yang terdapat di dalam petak silang kata.

 

 

 

 

 

 

 

 


S

A

B

U

N

M

O

J

P

M

U

S

E

G

A

K

I

B

D

A

T

C

D

E

Y

D

Y

A

S

N

L

V

A

T

U

F

T

L

V

D

Y

S

K

A

I

G

R

D

G

I

F

C

Q

H

O

H

D

I

H

O

X

B

E

R

S

I

H

S

J

D

O

T

A

P

H

G

K

A

M

K

1.    Senaraikan perkataan yang diwarnakan

 

1.    _sabun_______

2.    _____________

3.    _____________

 

Gambar ayah

 


1.    Murid diedarkan dengan lembaran kerja

2.    Murid diminta mewarnakan suku kata tertutup (KVK) dalam kotak yang disediakan dengan warna yang betul.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Murid diedarkan lembaran kerja yang mengandungi teka silangkata

2.    Murid diminta mencari dan mewarnakan perkataan yang terdapat dalam silangkata.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Murid diminta mewarnakan gambar ayah dengan cantik dengan kemas.

2.    Membuat rumusan tentang apa yang dipelajari dengan mengemukakan soalan

Contoh: Apa yang kita pelajari hari ini?

Kecerdasan pelbagai

 

KB : mencirikan,

mengelas

 

 

 

 

 

 

 

 

KP : naturalis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KP : interpersonal,

Naturalis

 

KB-menghubungkait.
 
 


No comments:

Post a Comment