Persediaan
Mengajar Bahasa Melayu Tahun 1 (KSSR)
Mata pelajaran : Bahasa
Melayu
Tahun : 1 Cemerlang
Tarikh : 01 Ogos 2012
Masa : 8.15 - 9.15
Hari : Isnin
Tema : Keluarga
Tajuk : Sayang Ayah
Bil.Murid : 35 orang
FOKUS
UTAMA,
Standard
Kandungan
2.1 : Asas membaca dengan sebutan yang betul
Standard
Pembelajaran,
2.1.3 : Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan
sebutan yang betul
FOKUS
SAMPINGAN
Standard
Kandungan
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi
dengan betul dan kemas
Standard
Pembelajaran
3.2.3 : Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul
dengan tulisan yang kemas.
Objektif
: Pada akhir pengajaran murid dapat ,
i) Mengeja
sekurang-kurangnya 8 daripada 10 suku kata tertutup dengan sebutan yang betul
ii) Membatang
sekurang-kurangnya 5 daripada 10 suku kata tertutup dengan sebutan yang betul
iii) Menulis
5 daripada 10 perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan tulisan yang
kemas.
Pengisian
Kurikulum
i)
Imu : Pendidikan
Moral,Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Seni Visual
ii)
Nilai : Kasih
saying,hormat-menghormati,Bersyukur
KBT
KB :
Menghubungkait/Mencirikan/Mengecam
BCB : mendengar dengan berkesan
KP : Naturalis
Sistem Bahasa
Tatabahasa : Kosa kata –Datuk,Ayahanda,adik,opah
Kata nama am – sarapan,jam,pensel
Media – Kad suku kata,kad gambar,lembaran kerja
Pengetahuan sedia ada
EMK : kreatif,inovatif dan keusahawanan
Murid : murid biasa menunjukkan kasih saying kepada ayah
dan ibu
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Set
induksi
(5
minit)
|
1.
|
1.
Murid diedarkan sebuah kotak yang mengandungi keratan
gambar
2.
Murid diminta menepuk tangan semasa kotak diedarkan.
3.
Murid akan mengambil keratan apabila kotak berhenti di
hadapannya
4.
Murid yang mengambil keratan dikehendaki
mencantumkannya menjadi gambar yang lengkap iaitu gamba ayah
5.
Murid dibawa kepada tajuk Sayang Ayah
|
Kotak
Ajaib
KP :
Kinestetik muzik
KBT :
KB- memadan,
mencantum
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
1
(15
minit)
|
2.
Kad suku kata tertutup
3.
|
1.
Murid dibimbing menyebut
suku kata tertutup
2.Murid mengeja suku
kata tertutup berpandukan kad suku kata yang di tampal pada pokok suku kata.
3.Murid secara
bergilir-gilir mengeja dan membatang suku kata tertutup.
4.Murid mengeja dan
membatang suku kata yang di tunjukkan oleh guru secara rawak.
|
BCB :
bacaan intensif.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
2
(8
minit)
Langkah
3
(10
minit)
|
Rujuk
Lampiran 1 :
Gambar
Keluarga
·
Perkataan yang mengandung suku kata tertutup
Contoh soalan:
·
Apakah yang dapat kamu lihat di dalam gambar.Jawapan :
datuk,ayah,adik,sampan
·
Siapakah yang membaca surat khabar.Jawapan: datuk
·
Siapakah yang sedang menjahit.Jawapan : Nenek
Contoh
: ayah,datuk
Contoh
:
Kad
perkataan
Kad
gambar
|
1.
Murid diminta melihat carta gambar tunggal yang
ditunjukkan oleh guru.
2.
Murid bersoal jawab tentang gambar tersebut
3.
Murid menjawab soalan berdasarkan gambar tunggal.
4.
Murid mengeja dan membatang perkataan yang mengandungi
suku kata tertutup yang berwarna di dalam gambar. Beberapa orang murid
diminta membaca perkataan yang terdapat di dalam gambar.
1.
Murid diminta memadankan perkataan berdasarkan gambar
tunggal yang dilekatkan di papan hitam.
2.
Murid-murid diminta membaca perkataan secara kuat.
3.
Setelah aktiviti memadan selesai murid membaca
perkataan secara latih tubi
4.
Semua murid membaca perkataan secara latih tubi.
|
KB :
menjana
idea,
mengecam
BCB :
bacaan intensif
KB :
memadan
BCB :
bacaan intensif
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
4
(5
minit)
Langkah
5
(15
minit)
|
Lembaran kerja
Rujuk Lampiran 2
Contoh,Pilih suku kata di atas dan lengkapkan
perkataan berdasarkan gambar dibawah
Pentaksiran
Contoh perkataan : ayah, sampan, emak,
datuk,nenek
Rujuk Lampiran 3
|
1.
Murid-murid diedarkan dengan lembaran kerja
2.
Murid diminta melengkapkan perkataan dengan suku kata
tertutup dengan tulisan yang kemas dan betul berdasarkan gambar
|
KP :
Interpersonal
KB :
menghubungkait
BCB :
mendengar dengan berkesan
KB :
mengelas,
mencirikan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(2
minit)
|
Pemulihan,
Suku kata tertutup
Arahan : warnakan suku kata
Contoh : Biru
- dak
Merah - kat
Hijau -
ram
Pengayaan
Rujuk
lampiran 4
Permainan
bahasa :
Teka silangkata
Arahan : warnakan perkataan yang terdapat
di dalam petak silang kata.
1.
Senaraikan perkataan yang diwarnakan
1.
_sabun_______
2.
_____________
3.
_____________
Gambar
ayah
|
1.
Murid diedarkan dengan lembaran kerja
2.
Murid diminta mewarnakan suku kata tertutup (KVK) dalam
kotak yang disediakan dengan warna yang betul.
1.
Murid diedarkan lembaran kerja yang mengandungi teka
silangkata
2.
Murid diminta mencari dan mewarnakan perkataan yang
terdapat dalam silangkata.
1.
Murid diminta mewarnakan gambar ayah dengan cantik
dengan kemas.
2.
Membuat rumusan tentang apa yang dipelajari dengan
mengemukakan soalan
Contoh: Apa yang kita pelajari hari ini?
|
Kecerdasan
pelbagai
KB :
mencirikan,
mengelas
KP :
naturalis
KP :
interpersonal,
Naturalis
KB-menghubungkait.
|
No comments:
Post a Comment