2.0 HUBUNGAN TEORI HURAIAN DAN
TEORI PEMEROLEHAN BAHASA DENGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA.
2.1
TEORI-TEORI
PEMEROLEHAN BAHASA
Pembelajaran bahasa di
sekolah mencakupi beberapa kemahiran asas, iaitu kemahiran mendengar, bertutur,
membaca dan menulis. Sehubungan dengan
ini, kewujudan teori huraian dan teori pemerolehan bahasa perlu diberi
perhatian kerana ianya mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan pengajaran
dan pembelajaran bahasa di dalam kelas.
Seseorang guru bahasa perlu
mengetahui beberapa teori-teori yang memberi pengkhususan kepada pemerolehan
bahasa yang dikemukakan oleh Teori Behaviourisme, Teori Mentalis, Teori
Kognitif dan Teori Fungsionalis.
Seseorang guru bahasa mestilah memahami teori bahasa dan teori
pemerolehan dengan mendalam supaya dapat diaplikasikan dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa. Pendapat-pendapat
ahli psikologi yang terdiri daripada Skinner, Pavlov, Jean Piaget, Thorndike
dalam teori –teori bahasa dapat membantu guru menggunakan pelbagai strategi,
pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai dalam mengajar bahasa.
2.1.1 TEORI BEHAVIOURISME
Teori pemerolehan bahasa
yang dipelopori oleh Bloomfield dalam Teori Behaviourisme menganggap bahawa
bahasa diperoleh melalui proses pengulangan melalui rangsangan dan gerak
balas. Menurut Bloomfield, pengukuhan
perlu untuk menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Murid-murid perlu diberi ganjaran agar
murid-murid terus berkeinginan untuk belajar.
Berlandaskan kepada teori pemerolehan ini, teori ini menegaskan latihan
dan latih tubi sangat penting dan berkesan untuk menghasilkan pengajaran dan
pembelajaran bahasa. Ini bermakna guru-
guru perlu menyusun pelajaran dengan baik melalui latihan secara berulang-ulang. Sebagai contoh, apabila guru mengajar
kemahiran menyebut suku kata terbuka dan tertutup, guru akan meminta
murid-murid menyebut dan mengeja suku kata tersebut secara berulang-ulang. Proses pengulangan yang banyak seperti yang
ditegaskan oleh Bloomfield boleh menghasilkan murid-murid yang dapat menguasai
kemahiran berinteraksi dengan guru,rakan dan kelas.
Menurut Bloomfield dalam
Teori Behaviourisme, latihan pembelajaran adalah latihan yang dikukuhkan. Pembelajaran hanya berlaku apabila murid
menerima rangsangan dari luar. Ini
bermakna, dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru perlulah menggunakan
bahan bantu mengajar yang menarik seperti penggunaan bahan-bahan makmal bahasa,
kad-kad bacaan yang menarik. Bahan bantu
mengajar yang menarik dapat menarik minat murid untuk belajar dan tidak bosan
dan ini membolehkan latih tubi dilakukan dalam keadaan bermakna.
2.1.2TEORI MENTALIS
Teori Pembelajaran Mentalis
yang dipelopori oleh Noam Chomsky berasaskan fungsi mental sesorang
manusia. Menurut Chomsky , kanak-kanak
akan mengalami beberapa peringkat perkembangan bermula dari peringkat yang melibatkan deria motor,
kemudian pra-operasi, operasi konkrit dan operasi formal. Ini bermakna, dalam pembelajaran bahasa, kanak-kanak
akan menguasai kemahiran memahami dahulu sebelum mereka bertutur.
Teori ini juga menekankan
kaedah pengajaran berpusatkan murid.
Murid terlibat secara langsung dan guru hanya sebagai pemudahcara. Murid mengambil bahagian secara aktif dalam pembelajaran
dengan penggunaan bahan-bahan bantu mengajar.
Teori Mentalis ini amat sesuai digunakan oleh guru untuk mengajar
bahasa. Menurut Chomsky juga,
penyampaian makna lebih diutamakan daripada struktur bahasa dalam sesuatu
huraian bahasa. Seseorang kanak-kanak
yang menggunakan struktur bahasa yang
betul dari segi tatabahasa dan
makna membolehkan mereka berkomunikasi dengan baik dengan masyarakat
sekeliling. Dengan ini , guru perlu
menjalankan aktiviti-aktiviti bahasa yang bermakna dan berkesan bagi
membolehkan murid-murid menguasai struktur bahasa yang terdapat dalam sistem
bahasa dengan baik.
Menurut Chomsky juga,
kajian-kajian bahasa disampaikan secara deduktif dan tan tatabahasa disamapikan
secara formal dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini bermakna, seseorang guru perlu memulakan
sesuatu pengajaran tatabahasa dengan memberi terus rumus-rumus dan konsep
tatabahasa kemudian diikuti dengan contoh-contoh.
Teori pemerolehan bahasa
yang membicarakan tentang bagaimana bahasa diperolehi ialah Teori
Interaksionalisme. Teori ini menyatakan
bahawa pembelajaran bahasa adalah sebagai alat interaksi di mana melibatkan mental dan linguistik. Makna dan struktur bahasa adalah penting
untuk membolehkan murid-murid berkomunikasi.
Berlandaskan teori ini, guru bukan sahaja mengajar struktur bahasa
tetapi mengajar cara untuk murid berinteraksi.
Guru perlulah bijak memilih teknik yang sesuai seperti lakonan,
simulasi, bercerita dan sebagainya untuk melatih murid menguasai bahasa dalam
berinteraksi dengan rakan, guru dan masyarakat.
2.1.3 TEORI KOGNITIF
Menurut Jean Piaget pula, ia
menekankan fungsi otak dalam proses pembelajaran bahasa. Seseorang kanak-kanak sejak lahir lagi
mempunyai satu alat di dalam otak yang membolehkan mereka memahami bahasa yang
didengar. Jean Piaget meletakkan empat
faktoruntuk membezakan penguasaan bahasa kanak-kanak.
Peringkat pertama dipanggil
peringkat deria motor( sejak lahir – 2 tahun).
Pada peringkat ini seseorang kanak-kanak itu hanya mampu menguasai
bahasa melalui bunyi-bunyi di persekitaran.
Ia menggunakan deria motor untuk berinteraksi.
Peringkat kedua ialah
peringkat pra-operasi ( 2 – 7 tahun ). Pada peringkat ini murid-murid menguasai
bahasa dan konsep dengan cepat dan menggunakan bahasa untuk berinteraksi dengan
persekitaran. Sebagai guru sudah menjadi
keperluan dan tuntutan untuk menggalakkan murid-murid mengambil bahagian dalam
aktiviti lisaniaitu mendengar dan bertutur.
Guru-guru mestilah bijak memilih aktiviti lisan dan teknik yang menjurus
kepada kemahiran menggunakan bahasa untuk berinteraksi. Aktiviti lisan membolehkan murid-murid
bertutur dengan fasih di samping memperkayakan kosa kata.
Peringkat olahan konkrit ( 7
-12 tahun ) merujuk kepada penggunaan pemikiran logik, warna dan memahami
konsep pembalikan. Murid-murid juga
sudah boleh bertutur dengan fasih. Oleh
itu, guru perlulah mengajar kemahiran bahasa iaitu bertutur, membaca dan
menulis. Guru juga mestilah bijak
memilih kaedah pengajaran yang menjurus kepada kemahiran
mendengar,bertutur,membaca dan menulis.
Menurut Raja Mukhtaruddin (
1980 ) kaedah yang sesuai dipilih untuk peringkat olahan konkrit ialah kaedah
terus yang mana kaedah ini menggunakan kosa kata dan struktur bahasa
sehari-hari, makna-makna konkrit diajar secara perkaitan idea dan perbanyakkan
latihan mendengar dan mengajuk.
Menurut Juriah Long ( 1984 )
pada peringkat olahan konkrit ini, kaedah terus membolehkan murid-murid
menguasai keempat-empat kemahiran bahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca dan
menulis.
2.1.4 TEORI INTERAKSIONALISME
Teori Interaksionalisme
menekankan pembelajaran bahasa adalah sebagai alat komunikasi dan satu proses
melibatkan mental dan linguistik.
Menurut Halliday, pemerolehan bahasa melibatkan proses kognitif dan
proses interaksi bahasa. Dalam
pembelajaran bahasa, teori ini menghendaki guru memberikan banyak latihan
kepada murid kerana pembelajaran bahasa bukan hanya mempelajari struktur tetapi
yang penting ialah mempelajari makna
untuk belajar berinteraksi. Guru-guru
perlu memberi tumpuan kepada aktiviti yang bermakna dan dengan ini murid boleh
menggunakan bahasa dengan fasih dan lancar.
2.2
TEORI-TEORI
HURAIAN BAHASA
Teori huraian bahasa
berhubung kait dengan unsur-unsur bahasa yang hendak diajarkan boleh dihuraikan
melalui penyampaian pengajaran. Sebelum
sesuatu unsur-unsur bahasa diajar, guru perlulah menentukan bahan pengajaran
dan prosedur mengajar . Bahan pengajaran
merupakan elemen penting bagi membolehkan seseorang murid menguasai bahasa yang
diajar. Justeru, guru-guru perlu peka
dan arif tentang sifat-sifat bahasa dan bagaimana bahasa itu berfungsi seperti
dihuraikan oleh teori-teori huraian
bahasa iaitu Teori Tradisional ( Panini ), Teori Struktural (Bloomfield), Teori
Transformasi Generatif( Noam Chomsky ) dan Teori Fungsional ( Halliday ).
2.2.1 TEORI TRADISIONAL ( Panini )
Berdasarkan Teori Tradisional
yang dikaji oleh Panini, huraian tatabahasa dibuat berdasarkan logika. Menurut Plato ( 429 -327 sm ), beliau
membahagikan golongan kata kepada dua bahagian iaitu kata nama dan kata kerja (
perbuatan ). Teori Tradisional
menggunakan pendekatan deduktif dalam pengajaran bahasa. Pendekatan deduktif mengutamakan penguasaan
peraturan bahasa dahulu sebelum mebelum memberi contoh-contoh. Ini bermakna,
guru-guru menerangkan konsep tentang unsur tatabahasa kemudian
memberikan contoh-contoh tatabahasa yang diajar pada hari itu. Sebagai contoh, guru hendak mengajar kata nama am.
Mula-mula guru akan menerangkan kata nama am kemudian diikuti dengan
contoh kata nama am. Seterusnya, murid
diminta memberikan contoh kata nama am bagi memastikan murid memahami konsep
kata nama am . Setelah murid
memahami kata nama am, guru akan memberi
latihan pengukuhan agar murid dapat menguasai kata nama am dengan baik.
2.2.2 TEORI STRUKTURAL (
Bloomfield )
Teori Struktural yang
dipelopori oleh Bloomfield membuat kajian tentang fonem dan morfem. Mengikut
Bloomfield, ciri-ciri bahasa bersifat pertuturan, bersistem, arbitrari
dan sebagai alat untuk berhubung. Teori
Struktural juga mengatakan bahawa ayat akan dipecahkan kepada unit-unit yang
lebih kecil iaitu perkataan, frasa, klausa, subjek dan predikat.
Bersandarkan kepada Teori
Struktural ini, guru disarankan menggunakan pendekatan induktif dalam
pengajaran bahasa. Pendekatan induktif
ini mengutamakan contoh-contoh dahulu daripada hukum-hukum bahasa. Guru memberikan contoh ayat penyata dan
meminta murid mengenal pasti jenis ayat.
Apabila murid dapat mengenal pasti jenis ayat, guru akan menerapkan
konsep ayat itu sebagai contoh ayat penyata.
Dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu, ciri-ciri bahasa dikaji melalui analisis
struktural. Ini bermakna sesuatu pola
ayat diperincikan sehingga yang paling kecil tatabahasanya. Guru melaksanakan analisis bahasa secara
struktural dengan meminta murid membina ayat penyata untuk dipecahkan
bahagian-bahagian yang paling kecil.
Kemudian, murid dibimbing untuk mencerakinkan jenis golongan kata dalam
ayat yang dibina.
Contoh : Kakak saya sangat rajin.
a) Kakak
saya ialah subjek
b) Sangat
rajin ialah predikat
c) Kakak
ialah kata nama am
d) Kakak
saya ialah Frasa Nama ( FN )
e) Sangat
rajin ialah Frasa Adjektif ( FA )
f) Rajin
ialah adjektif.
2.2.3 TEORI TRANSFORMASI GENERATIF
( Noam Chomsky )
Teori Huraian Bahasa yang
sangat berkesan dam pengajaran tatabahasa ialah Teori Transformasi
Generatif. Ianya dikatakan sangat
berkesan kerana teori ini melihat bahasa itu mempunyai ciri yang unik. Bahasa yang unik itu merujuk kepada wujudnya
ragam ayat dalam Bahasa Melayu iaitu ayat aktif dan ayat pasif.
Contoh ayat aktif ialah Ali
membaca buku cerita.
Contoh ayat pasif ialah Buku
cerita itu dibaca oleh Ali
Berdasarkan kepada teori
huraian bahasa ini, seorang guru bahasa perlu mempunyai kemahiran dan
pengetahuan dalam menukarkan ayat aktif dan ayat pasif dan sebaliknya. Guru mestilah tahu melaksanakan strategi
semasa mengajar ayat –ayat tunggal dan ditukarkan
kepada ayat pasif. Teknik latih tubi
sangat penting untuk membolehkan murid menguasai kemahiran menukar ayat aktif
kepada ayat pasif dan sebaliknya.
2.2.4 TEORI FUNGSIONAL ( Halliday
)
Berdasarkan Teori Fungsional
pula, pengajaran dan pembelajaran bahasa menekankan fungsi sosial sesuatu
bahasa. Menurut Halliday, fungsi sosial
bahasa memainkan peranan penting dalam pembentukan sistem bahasa. Oleh yang demikian, fungsi sesuatu bahasa
dapat diajar oleh guru dengan memberikan situasi kepada murid. Berdasarkan situasi tersebut, murid
dikehendaki membuat ayat . Melalui
aktiviti ini, murid-murid telah diberi peluang untuk melatih bertutur dan
mereka akan bertutur mengikut fungsi bahasa tersebut. Sebagai contoh, berdasarkan gambar situasi A
dan B , senaraikan perkataan yang sesuai.
Kemudian murid dikehendaki membina ayat tunggal yang memberi
penerangan kepada situasi yang diberi
dengan menggunakan perkataan tersebut.
Berdasarkan huraian di atas,
maka dapat kita simpulkan bahawa Teori Huraian Bahasa yang dipelopori oleh ahli
linguistik teotoris mempunyai hubungan yang rapat dengan pengajaran dan
pembelajaran bahasa di dalam kelas. Apa
yang penting ialah guru-guru perlu menguasai sepenuhnya kemahiran tatabahasa dan
bijak menyusun strategi pelaksanaan agar pembelajaran menjadi berkesan dan
bermakna.
Guru juga perlu menguasai
kemahiran menerang konsep sesuatu unsur bahasa yang diajar agar murid-murid
dapat memahami sistem bahasa tersebut.
Guru juga perlu menguasai dan tahu cara melaksanakan kaedah pengajaran
deduktif dan induktif secara cekap. Ini
penting untuk menjana kefahaman murid terhadap sesuatu bahasa yang diajar.
No comments:
Post a Comment