Tajuk:
PENILAIAN BAHASA
1.0 Pengenalan
Pendidikan bukanlah semata-mata ‘mengajar’
tetapi pendidikan adalah usaha untuk membantu para pelajar menolong
dirinya. Guru juga perlu tahu
sejauhmanakah proses pengajaran dan pembelajarannya berkesan dan dapat mencapai
objektif. Dalam konteks murid pula,
mereka juga perlu tahu tahap keupayaan dan pencapaian dalam bilik darjah. Justeru, dalam hal ini, penilaian amat
penting dalam memberikan maklumat tentang keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran dan memberikan peluang kepada murid untuk mengetahui tahap
keupayaannya seterusnya merancang aktiviti susulan.
1.1 Pengertian Penilaian
Penilaian merujuk kepada proses
mengumpul, menganalisis dan menginterpretasi
maklumat untuk menentukan setakat mana objektif yang telah ditetapkan itu telah
tercapai. Dalam ertikata lain ,
penilaian merujuk kepada proses mentafsir atau memberi nilai yang bercorak
kualitatif tentang sesuatu kemahiran bahasa berdasarkan jumlah markat pencapaian
hasil daripada pengukuran yang telah dilakukan secara kuantitatif.
1.2
Matlamat Penilaian Bahasa
- Mencerminkan matlamat sukatan
-
Berupaya menggunakan BM baku secara berkesan dalam pelbagai konteks
tujuan dan khalayak.
- Mencerminkan
keupayaan murid berfikir secara kreatif dan kritis.
- Berupaya
memperoleh dan menyampaikan maklumat idea dan perasaan.
1.3 Tujuan Penilaian
Penilaian memainkan peranan penting
dalam pendidikan. Penilaian dilakukan
dalam semua aspek pendidikan bagi mengenal pasti status semasa untuk tujuan
penambahbaikan pendidikan. Dalam
pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, penilaian dijalankan bagi
mengetahui sama ada guru ‘mengajar’ dan murid ‘belajar’. Penilaian mempunyai tujuan tertentu dan ianya
dapat dilihat dalam konteks guru dan murid.
Berikut
rajah yang memperincikan tujuan penilaian untuk guru dan murid.
Mendapatkan
maklum balas – keberkesanan p&p, kesesuaian
kaedah dan teknik pengajaran, peransang untuk murid dan ibu bapa
|
Alat
mencari punca kelemahan – guru akan buat
perancangan aktiviti dan bahan yang sesuai dengan keperluan murid.
|
Sebagai
penggerak – beri perhatian dan sentiasa
mengulangkaji untuk peperiksaan.
|
.
Tujuan
Penilaian Bahasa
|
Pembelajaran
lampau – cungkil pengetahuan sedia ada murid
dan guru boleh rancang aktiviti dan isi pelajaran. .sesuai dengan keperluan
murid.
|
Penilaian
– sama ada konsep yang disampaikan
difahami murid dan menilai objektif pelajaran tercapai atau tidak.
|
Membuat
klasifikasi – Membolehkan guru membahagikan
murid mengikut kumpulan kecerdasan.
|
Pensijilan
– murid menerima sijil bergantung pada pencapaian gred-gred dalam
peperiksaan.
|
Membuat
ramalan – kecenderungan dan kebolehan murid.
Contoh ujian prognostik membolehkan guru merancang kaedah, bahan dan alat
bantu mengajar.
|
Rajah 1.1.1 : Tujuan
Penilaian Bahasa
1.4 Kepentingan Penilaian dalam Proses Pengajaran
dan Pembelajaran
Melalui penilaian murid akan tahu sama
ada mereka berjaya atau gagal dalam pelajaran yang diuji. Murid akan resah dan sedih sekiranya mereka
gagal dan sebaliknya. Tinggi atau
rendahnya peratus yang didapati dalam ujian memberi isyarat kepada guru supaya
membuat penambahbaikkan dalam cara pengajarannya.
Berikut
adalah rajah yang menunjukkan kepentingan penilaian dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Membantu
guru mengetahui tahap penguasaan murid terhadap isi pelajaran.
|
Membanding
tingkat pencapaian murid dalam sesuatu bidang dengan bidang lain.
|
Membantu
guru merancang p&p seterusnya berdasarkan keupayaan, kemahiran atau
pengetahuan asas.
|
Membanding
pencapaian murid dengan rakan
|
Kepentingan
Penilaian dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
|
Rajah
1.1.2: Kepentingan dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
1.5 JENIS-JENIS
PENILAIAN BAHASA
Terdapat enam jenis ujian dalam
penilaian bahasa. Ujian-ujian tersebut
terdiri daripada ujian formatif, ujian sumatif, ujian kefasihan, ujian
kemajuan, ujian bakat dan ujian pencapaian.
Untuk diperincikan dalam tugasan ini, hanya empat ujian sahaja yang akan
dipilih iaitu ujian formatif, ujian sumatif, ujian pencapaian dan ujian
kemajuan.
i)
Ujian Formatif
Merujuk kepada penilaian yang dibuat secara
berterusan, iaitu sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Ujian formatif ini digunakan untuk mengesan
kemajuan yang dicapai oleh murid dalam unit-unit pelajaran yang diajar. Ianya dijalankan bagi memastikan murid telah
menguasai setiap unit pelajaran sebelum mereka diperkenalkan tajuk seterusnya. Penilaian ini diguna pakai oleh guru untuk
tujuan diagnosis. Dalam erti kata lain,
ujian formatif ini merupakan bahan atau alat ujian yang dibina oleh guru untuk
menguji kemahiran dan unit-unit pelajaran yang diajar. Hasil daripada ujian ini, guru akan membuat
penambahbaikan dalam mutu proses pengajarannya.
Ujian ini dijalankan secara pemerhatian, soak jawab dan siri ujian atau
latihan pendek. Melalui ujian ini,
kelemahan murid dapat dikesan serta-merta.
Berikut adalah prosedur-prosedur yang perlu diberi perhatian bagi
memastikan keberkesanan penilaian formatif.
Rancang
tindakan susulan
|
Menentukan
aspek dan tahap penguasaan
|
Membina
item ujian
|
Hubungkait
elemen-elemen dalam tajuk
|
Menentukan
tajuk pengajaran
|
Rajah 1.1.3: Prosedur Pelaksanaan Ujian Formatif
ii)
Ujian Sumatif
Ujian sumatif ialah alat ujian yang
dibina dan ditadbir oleh guru untuk menguji pencapaian murid dalam beberapa
kemahiran bahasa yang telah diajar dalam jangka masa yang panjang iaitu akhir
penggal atau akhir tahun. Bertujuan
untuk menilai pencapaian akhir murid dan dapat menentukan keberkesanan sesuatu
kurikulum. Ujian ini merangkumi skop pengajaran dan pembelajaran yang luas
berbanding ujian formatif. Tujuan ujian
ini adalah untuk memberikan gred kepada murid dan boleh dijadikan perbandingan
pencapaian di kalangan murid yang lain.
Contoh penilaian sumatif ialah peperiksaan akhir tahun, peperiksaan
percubaan, UPSR dan PMR. Semasa
menggubal ujian sumatif, terdapat beberapa langkah yang perlu diberi penekanan
dan perhatian.
Berikut
adalah rajah yang menunjukan langkah-langkah tersebut
1.Membentuk Jadual Penentu Ujian (JPU)
|
2. Membina item ujian
|
3.
Mengumpul soalan secara sistematik dan teratur
|
4. Menguji soalan melalui kajian rintis
|
5. Menyiapkan
skema pemarkahan
|
6.
Pemilihan isi kandungan
|
Pelaksanaan
Penilaian Sumatif
|
Rajah 1.1.4 : Pelaksanaan
Penilaian Sumatif
1.6 PERBEZAAN
ANTARA PENILAIAN FORMATIF DAN PENILAIAN SUMATIF
Rajah di bawah
mebunjukkan perbezaan yang jelas tentang ujian formatif dan sumatif.
Perkara
|
Penilaian
Formatif
|
Penilaian
Sumatif
|
Konsep
|
Boleh dibuat secara formal/tidak
formal bertujuan mengesan penguasaan/kelemahan murid bagi setiap tajuk pengajaran.
|
Dijalankan secara formal bagi
menentukan pencapaian murid di akhir pengajaran seperti hujung penggal/ akhir
tahun.
|
Waktu/masa
|
Sepanjang proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung.
|
Pada akhir unit/penggal/akhir tahun
persekolahan.
|
Penekanan
|
Kognitif, psikomotor dan afektif
|
Kognitif
|
Sifat
|
Skop pengajaran yang terhad di mana
terhad kepada tugasan.
|
Skop pengajaran yang luas dan beraneka
jenis.
|
Aras Kesukaran
|
Fleksibel iaitu sentiasa berubah
mengikut zon keperluan murid.
|
Meliputi aras senang kepada sukar.
|
Kaedah
|
Tidak formal : pemerhatian, soal
jawab, latihan. Ditadbir secara individu/kumpulan.
|
Secara formal : Ujian pensel-kertas
dan ditadbir secara berkumpulan.
|
Tujuan
|
Selepas tahap kemajuan/penguasaan
murid ditentukan, satu tindakan susulan diambil segera untuk mengatasinya.
|
Selepas pencapaian murid ditentukan
bagi tempoh persekolahan tertentu, murid akan menerima gred.
|
Tindakan susulan selepas penilaian
|
Kelemahan murid diatasi dengan
mengulang semula topik atau mengadakan aktiviti pemulihan dan menjalankan
aktiviti pengayaan bagi murid yang telah menguasai/tiada masalah.
|
Murid ditempatkan mengikut tahap
pencapaian. Mereka diberi
pengiktirafan seperti sijil, hadiah. Ada penambahbaikan sistem kurikulum.
|
Rajah
1.1.5 : Perbezaan antara Penilaian Formatif dan Sumatif
iii) Ujian Pencapaian
Merupakan ujian yang digubal oleh guru
bagi mengukur sejauhmana sesuatu kumpulan murid atau individu telah menguasai
sesuatu topik yang telah dipelajari yang meliputi aras pengetahuan, kefahaman
dan aplikasi. Ujian pencapaian ini bleh
ditadbir dalam dua bentuk iaitu dalam bentuk perbandingan dengan murid lain
dalam sesuatu bilik darjah ( rujukan norma ) atau membuat rujukan tertentu bagi
sesuatu aras dalam topik ( rujukan kriteria ) sesebuah kurikulum. Pembinaan ujian ini serta penskoran adalah
berteraskan ujian rujukan norma.
Ujian pencapaian dibuat oleh guru dan
pada peringkat institusi dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia dan
Majlis Peperiksaan Malaysia. Penggubalan
ujian pada perngkat perseorangan dikenali segai ujian di bilik darjah manakala
bagi pencapaian di peringkat pusat dikenali sebagai Ujian Penilaian Sekolah
Rendah (UPSR ), Penilaian Menengah Rendah (PMR ), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM
), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM ) dan banyak lagi.
Menurut Anastasi(1982) ujian pencapaian adalah direka untuk
mengukur kesan yang standard yang berkaitan dengan kurikulum pendidikan yang
spesifik. Menurut Nowak(1986) ujian pencapaian merupakan satu alat yang
digunakan untuk mengukur pencapaian individu dalam mata pelajaran
tertentu.
Tujuan Ujian Pencapaian
·
Mengukur aspek pencapaian
akademik , aptitud, siasah, minat,sikap dan sebagainya.
·
Mengukur kebolehan,
pengetahuan serta kemahiran murid dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik
darjah.
·
Merancang strategi
intervensi sistem pendidikan melalui kemahiran 3M
·
Untuk memilih laluan latihan
dan kerjaya yang lebih baik.
·
Melihat perkembangan murid
dri semasa ke semasa.
Contoh-contoh Ujian Pencapaian
Ø Di
Malaysia terdapat ujian pencapaian mengikut subjek di peringkat kebangsaan
seperti UPSR, PMR, SPM, STPM, STA, STAM.
Ø Dua
lagi ujian pencapaian selain di atas ialah The Iowa Test Of Basic Skills(ITBS)
dan Metropolitan Achievement Test(MAT).
The Iowa Test Of Basic Skills adalah sejenis ujian pencapaian untuk
menguji tahap (multilevel). Ianya
sejajar dengan ujian kognitif dan
bertujuan untuk mengukur kepentingan kemahiran pendidikan asas untuk fungsi
yang berkesan dalam kehidupan. Antaranya
ialah menguji tahap membaca, bahasa, matematik dan kemahiran menggunakan alat
bantu mengajar.
iv)
Ujian Kemajuan
Ujian kemajuan dijalankan untuk
menguji pencapaian dan kebolehan setiap murid dalam keadaan sebenar di bilik
darjah. Ujian ini juga yang menentukan kemajuan
murid dari semasa ke semasa di sepanjang mereka melalui proses pembelajaran. Ujian ini dikenali juga sebagai pentaksiran
autentik.
Ujian kemajuan digunakan di dalam
bilik darjah dan dinilai oleh guru kelas sahaja. Ianya dinilai berasaskan kepada objektif
pengajaran, program pembelajaran yang telah diikuti oleh murid dan pengetahuan
yang akan diuji.
Tujuan Ujian Kemajuan
dilaksanakan.
v Mengukur
dan menilai setakat mana murid-murid telah menguasai bahan atau perkara-perkara
yang diajar berkaitan sesuatu tajuk.
v Mengukur
tahap kemajuan seseorang murid dalam pelbagai kebolehan dan kemahiran.
v Mengetahui
dan menentukan sejauh mana murid tahu dan berupaya melihat potensi diri.
v Menguji
pencapaian dan kebolehan setiap murid.
Contoh-contoh Ujian Kemajuan.
·
Pencapaian berasaskan
persampelan pemikiran – menjawab soalan, menyelesaikan masalah, menulis dan
menjalankan sesuatu aktiviti.
·
Melalui persembahan dan
pameran – murid menunjukkan kebolehan istimewa seperti kebolehan visual,
persembahan, kemahiran atau lisan.
·
Melalui. portfolio –
berdasarkan koleksi tugasan sebenar, hasil lukisan, ujian dan kuiz.
Rumusan
Guru merupakan penggerak utama dalam
menyediakan dan mentadbir ujian yang baik dan berkesan. Ini adalah kerana guru lebih arif tentang
bidang yang telah diajar sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran
berlangsung. Ujian yang dilaksanakan
dapat memberikan kesan pembelajaran untuk jangka masa pendek mahu pun jangka
masa panjang. Berdasarkan ujian yang
telah dilakukan, guru boleh mengetahui tahap pencapaian dan penguasaan murid
tentang sesuatu topik yang diajar.
Dengan ini guru boleh mengambil tindakan susulan seperti program
pemulihan bagi murid yang lemah dan aktiviti pengayaan bagi yang telah
mebguasai. Sementara ujian yang dijalankan
pada akhir sesuatu penggal akan memberikan maklumat berkenaan pencapaian
murid. Dengan ini guru boleh membuat
perbandingan dengan menggredkan murid-murid mengikut pencapaian yang diperolehi
sama ada kumpulan lemah atau cemerlang.
JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU )
2.0 Pengenalan
Sebagai seorang guru, pengetahuan yang
luas sangat penting untuk menggubal sesuatu kertas ujian agar tidak tersasar
daripada landasan yang telah ditetapkan dalam jadual spesikasi ujian. Penggubalan kertas soalan perlulah mengikut
spesifikasi ujian yang ditetapkan. Sebelum sesuatu ujian ditadbir, beberapa
pertimbangan perlu dibuat agar ianya menepati sukatan pelajaran dan soalan yang
releven dengan sukatan.
Penggubalan kertas ujian perlu melalui
beberapa proses termasuk penyedian JSU, pembinaan item ujian, membuat ujian
rintis, pemurnian item dan akhir sekali ialah penilaian oleh pakar setiap mata
pelajaran. Kesemua proses ini boleh membantu untuk
memastikan kualiti item ujian dari segi kebolehpercayaan, kesahan, dan
seterusnya pengukuran yang adil (Hale, 1980 ).
2.1
Definisi Jadual Spesifikasi Ujian (JSU )
·
Jadual yang mengandungi
senarai tajuk-tajuk dan objektif pengajaran dalam bentuk aras kemahiran yang
akan diuji
·
Merupakan “ Test Blue Print”
·
Rancangan persediaan item
secara terancang, rapi dan teratur.
·
Merupakan matrik yang
terdiri daripada 2 paksi iaitu Paksi Konteks (menegak) dan Paksi Konstruk( mengufuk)
·
Mengandungi aras kemahiran
mengikut taksonomi pendidikan.
·
Menunjukkan pemberatan(peratus)
pada kandungan aras kemahiran berdasarkan tempoh masa mengajar dan kepentingan
sesuatu pengajaran.
·
Bilangan item mengikut
bentuk atau kandungan aras sesuatu kemahiran.
2.2 Fungsi
Jadual Spesifikasi Ujian
v Menjamin
ujian dibina secara tersusun dan berobjektif.
v Sebagai
panduan untuk membentuk soalan secara terancang.
v Memastikan
terdapatnya keseimbangan dan kesesuaian di antara tajuk-tajuk (konteks ) dengan
aras kemahiran ( konstruk )
v Menstabilkan
taraf dan aras kesukaran ujian dari semasa ke semasa.
v Membolehkan
ujian yang sama boleh dibina oleh guru-guru lain.
v Menjamin
kualiti kertas ujian
v Menjamin
kesahan dan kebolehpercayaan ujian.
v Mengambil
kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu tajuk.
2.3 Langkah-langkah Pembinaan JSU
-
Terdapat empat langkah dalam
membina sesebuah JSU iaitu;
·
Mengkaji sukatan pelajaran
·
Menganalisis objektif
pengajaran
·
Menentukan jenis soalan
·
Menentukan bilangan soalan.
1. Mengkaji
sukatan pelajaran
|
4.Menentukan
bilangan soalan
|
Langkah
Pembinaan JSU
|
2.Menganalisis objektif pengajaran
|
3.Menentukan jenis soalan
|
Rajah
2.1.1: Langkah Pembinaan JSU
i)
Mengkaji sukatan pelajaran
- Sukatan perlu dikaji untuk mendapat
maklumat yang merangkumi seluruh kurikulum yang dibina. Antara aspek-aspek yang dikaji ialah:
§ Skop
dan kedalaman pengajaran bagi sesuatu tajuk.
§ Pendekatan
yang telah diambil dalam pengajaran sesuatu tajuk
§ Kepentingan
bandingan antara satu topik dengan topik-topik yang lain.
§ Kompleksiti
sesuatu tajuk.
§ Masa
pengajaran yang diperuntukan bagi sesuatu tajuk.
ii) Menganalisis
Objektif Pengajaran
-Objektif pengajaran perlu dianalisis bagi
menentukan tahap pengetahuan dan kemahiran yang perlu diuji dan pada tahap
kesukaran mana ia perlu diuji
iii) Menentukan jenis
item
-Untuk menentukan jenis item, penggubal
perlu menentukan domain objektif
pengajaran yang terdiri daripada kognitif, psikomotor, afektif dan
sosial.
-Jenis item termasuklah;
Item objektif
Struktur
Esei
iv) Menentukan
bilangan soalan
-Jumlah soalan mesti mencukupi untuk
mewakili kandungan pengajaran
-Jumlah soalan penting kerana ia
mempengaruhi kesahan dan kebolehpercayaan
sesuatu ujian.
- Mengambil kira jangka masa ujian, jenis
item, kesukaran soalan, panjang soalan
kemampuan bahasa murid.
Contoh
aras kemahiran item mengikut Taksonomi Bloom iaitu Domain Kognitif.
Analisis
|
Penilaian
|
Sintesis
|
Aplikasi
|
Kefahaman
|
Pengetahuan
|
Aras sukar Aras
sukar
Aras mudah
Aras Mudah
Rajah 2.1.2 : Aras Kemahiran Taksonomi Bloom
Pembinaan Item Ujian Objektif
3.0 Pengenalan
Ujian
objektif memerlukan perkara atau alat yang digunakan untuk mendapatkan
respon. Sesuatu ujian itu dikatakan
ujian objektif kerana pemeriksa yang berlainan akan memberi markah yang sama
apabila memeriksa kertas yang sama. Ujian objektif dibentuk daripada beberapa
item objektif yang boleh diperiksa secara objektif iaitu pemeriksa-pemeriksa
berlainan memperoleh skor yang sama ketika memeriksa tindak balas yang serupa
( Gronland,1977 ). Terdapat dua bentuk
soalan objektif iaitu item respon bebas dan item respon tetap. Item respon tetap terdiri daripada item
betul-salah, item padanan, item aneka pilihan.
3.1
Kelebihan Item ujian objektif
Mudah disemak/diperiksa
Mempunyai ciri
kebolehpercayaan( semasa pelaksanaan)
Dapat menguji banyak topik
Mempunyai nilai potensi
diagnostik
Mengukur keupayaan mental
yang tinggi
3.2 Kelemahan
Item ujian objektif
Murid tidak dapat
mengeluarkan idea sebab ada pilihan jawapan.
Potensi untuk meneka jawapan
adalah tinggi.
Sukar untuk dibina.
Murid/calon yang bijak tidak
perlu belajar lebih.
Tidak dapat ukur keaslian.
Tidak dapat mengetahui tahap
penguasaan murid dengan tepat.
1. Item Respon Bebas
- Menghendaki
murid meneliti soalan dan menulis jawapan pada ruang yang disediakan. Lazimnya jawapan kepada soalan ditulis di dalam
kotak atau di hujung soalan.
- Terbahagi
kepada dua jenis iaitu:
v Jenis soalan
Contoh:
a) Imbuhan apakah yang terdapat dalam perkataan
kesakitan? ( ke----an )
b) Apakah lawan bagi perkataan cetek?
( tohor )
v Item melengkapkan pernyataan
Contoh:
a) Sarah __________ dengan
adiknya. ( bergaduh)
2.
Item
Respon Tetap
- Memerlukan
murid membuat pilihan jawapan yang betul atau paling tepat.
- Jawapan
mungkin dipilih daripada dua atau lebih pilihan.
- Item-item
itu ialah format betul-salah, padanan dan aneka pilihan.
v Item betul-salah
Contoh: a) Nyatakan sama ada pernyataan berikut betul
atau
Salah.
Ø Simpulan
bahasa kaki botol bermaksud orang yang berjalan tanpa kasut. B/S
b) Nyatakan ya atau tidak pada
pernyataan berikut.
Ø Nama
tempat tergolong dalam kata nama khas.
Ya/Tidak
v Item Padanan
§ Mengandungi
dua ruangan yang mengandungi perkataan atau frasa.
§ Ruangan
A dipanggil pokok soalan dan ruangan B dipanggil jawapan ( respon )
§ Pelajar
perlu memilih jawapan dengan memadankan benda/perkara yang erkaitan dengan
perkara di ruang A.
Contoh:
Ruangan A
Kata bilangan
|
Ruangan B
Contoh
|
1.Kata bilangan tentu
|
A.Separuh bahagian hartanya akan diserahkan kepada
rumah kebajikan
|
2.Kata bilangan Himpunan
|
B.Rahim mempunyai dua ekor lembu.
|
3.Kata bilangan Pecahan
|
C.Peserta kursus itu mengeluarkan buku nota
masing-masing apabila penceramah masuk ke dewan.
|
4.Kata bilangan pisahan
|
D.Ketiga-tiga murid perempuan tahun satu diarahkan ke klinik
berdekatan kerana muntah-muntah.
|
v Item aneka pilihan
§ Merupakan
ujian objektif yang paling digemari oleh penggubal soalan.
§ Terdiri
daripada golongan item jawapan tetap kerana tindakbalas terhad.
Rajah
ini menunjukkan prinsip penyediaan item beraneka pilihan
Pembinaan
Item Beraneka Pilihan
|
Arahan mesti jelas
|
Jawapan yang mudah dipilih murid perlu
dikurangkan
|
Aras kesukaran perlu sama
|
Jawapan harus munasabah
|
Perkataan sepunya tidak diulang-ulang
|
Sistem susunan jawapan pilihan. Contoh
mengikut abjad
|
Jawapan pilihan sama panjang
|
Soalan dan jawapan ditulis secara padat
|
Taburan jawapan secara rawak
|
Rajah 3.1.1 : Sembilan prinsip
penyediaan item aneka pilihan
a) Item
aneka pilihan berbentuk soalan.
Contoh :
1) Di
antara ayat-ayat berikut yang manakah ayat tanya?
A. Jangan
bising.
B. Tolong
senyap
C. Mengapakah
Ali ketawa terbahak-bahak?
D. Sila
duduk sekarang.
b) Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap
Contoh :
1) Ayat
yang tergolong dalam ayat selapis ialah
A. Jika
dia malas dia gagal.
B. Mereka
memancing di sungai.
C. Pemandu
bas yang sakit itu telah meninggal.
D. Sungguh
memalukan jika mereka kalah dalam perlawanan itu.
c)
Mengisi
tempat kosong.
Contoh
1) Ibu
sedang _____________kain di ampaian
A. membasuh
B. melipat
C. menjemur
D. menjahit
d)
Jenis
jawapan terbaik
Contoh
1)
Maksud yang tepat bagi kering-kontang
A. Tandus
B. Cetek
C. Kemarau
D. Kering
e)
Jenis
Anologi
Contoh
Arahan: Tiap-tiap pasangan
perkataan di bawah diikuti empat pasang perkataan.
Pilih pasangan yang
mempunyai perkaitan dengan pasangan awal.
Hitam : putih
A. Kain
: merah
B. Merah
: tua
C. Merah
: jambu
D. Merah
: hijau
f) Jenis
Antonim
Contoh
Arahan : Tiap-tiap soalan
dimulakan dengan perkataan berhuruf besar dan diikuti oleh lima perkataan.
Pilih perkataan yang
berlawanan dengan perkataan berhuruf besar.
SEDIH
i.Gembira
ii.Riang
iii.Seronok
iv.ketawa
A. I
dan II
B. I
dan III
C. II
dan IV
D. III
dan IV
g)
Jenis
Negatif
·
Pokok soalan sering
menggunakan perkataan kecuali, bukan, tidak, dan lain-lain.
Contoh
1)Semua kata nama di bawah
merupakan kata nama am kecuali
A. arnab
B. almari
C.Sang Belang
D. rama-rama
h) Item Jenis Cantuman
Contoh( a) : Cantuman
jenis sesuai /tidak sesuai
1) Pilih
ayat atau ayat-ayat yang menggunakan kata yang berhuruf condong dengan betul
dan tentukan bahawa anda memilih jawapan yang paling sesuai.
i.Budak
lelaki itu menyokong dan memapah ibunya yang hampir pitam
agar tidak rebah.
ii.Ibu
bapa menyokong langkah-langkah pihak sekolah membeteras
gejala ketagihan rokok di kalangan
murid-murid sekolah.
iii.Setiap
bulan Harislah yang menyokong perbelanjaan sekolah adik-
adiknya.
iv.Semua
murid diminta hadir ke sekolah untuk menyokong
pasukan hoki sekolah yang bertanding esok
A. I
dan II
B. II
danIV
C. I,
II dan IV sahaja
D.
I, II, III dan IV.
Contoh(b): Jenis cantuman aneka
pelengkap yang mempunyai urutan.
1) Di
bawah ialah senarai rujukan hormat tetamu yang hadir dalam satu majlis.
Susun senarai di bawah
mengikut urutan keutamaan.
I. Yang berusaha
II.Yang Amat Berhormat
III.Yang Berhormat
iv.Yang Berbahagia
A. I,
II, III dan IV
B. II,
III, IV dan I
C. III,
II, I dan IV
D. IV,
III, II dan I
Teknik Kloz
§ Untuk
menguji kafahaman bacaan
§ Mudah
untuk dijalankan
§ Murid
perlu membaca keratan bacaan secara keseluruhan
§ Murid
mengisi tempat kosong yang telah sengaja dikosongkan.
Contoh:
Isikan
tempat kosong dengan perkataan yang sesuai berdasarkan senarai
Hujan turun tidak berhenti-henti di
Kampung Saga sejak semalam. Kampung
Saga telah________________banjir dan ________________air sedalam lima
meter. Semua
______________dinasihatkan _____________ke balai raya yang terdekat. Pelbagai pihak
tampil________________bantuan kepada mangsa-mansa banjir. Bantuan yang dihulurkan
termasuklah_______________dan minuman serta ______________. Setelah hujan mulai _______dan air mulai
__________, mereka pun __________ ke rumah masing-masing.
|
Jawapan
menghulurkan reda pulang dinaiki
penduduk makanan berpindah
dilanda pakaian surut
|
Rumusan
Kesimpulannya, setelah membincangkan
pembinaan item ujian objektif secara terperinci, kita boleh garapkan dan
nyatakan bahawa bukanlah mudah untuk seorang penggubal soalan menggubal soalan. Soalan yang dimaksudkan ialah item jenis
objektif . Hal ini dinyatakan demikian
kerana sebelum menggubal sesuatu item ujian objektif, guru perlulah melihat dan
meneliti secara terperinci jenis-jenis item objektif terlebih dahulu. Item jenis objektif terdiri daripada pelbagai
bentuk soalan seperti aneka pilihan, betul-salah, padanan dan mengisi tempat
kosong.
Pembinaan item ini penting agar ianya
tidak tersasar daripada prinsip-prinsip yang telah ditetapkan bagi setiap
bentuk soalan tersebut. Penggubal soalan
perlu membuat penelitian dan pertimbangan agar ujian yang dihasilkan dapat
mengukur kandungan dan peringkat objektif pengajaran yang diingini dengan adil
dan saksama.
PENERANGAN ITEM ANEKA
PILIHAN DAN KAITAN DENGAN JSU.
No comments:
Post a Comment